Selamat Membaca :)

jangan membazir !!

assalamualaikum n salam sejahtera semua , hari ni uda nak membebel pasal membazir pulak . tapi sebelum tu korang cuba tengok ni :) hehe , membazir ,korang sendiri pun tau maksud membazir tu apa kan ? confirm semua tau sebab kita semua pun selalu membazir kan . tapi tak selalu ye . tak kira lah membazir makanan , duit , barang2 atau apa sahaja . semua tu adalah satu perkara yang tidak elok . tapi uda khususkan di sini pasal pembaziran makanan lah . memandangkan sekarang ni bulan puasa .

kita semua pun tau yang membazir tu merupakan amalan syaitan . so kenapa kita nak ikut amalan syaitan pulak ??!!

di bulan yang mulia ni mesti ramai yang membazir kan ? beli makanan banyak2 dekat bazar pastu tak muat perut nak isi . hahaha , last2 campak dalam tong sampah . cube tengok gambar kat bawah ni


Photo: Jangan membazir di bulan puasa

Anak ini mengheret dan cuba mengejutkan ibunya yg telah meninggal dunia akibat kebuluran makanan..

Jangan membazir di bulan puasa ini,bersyukur dengan apa yang ada,kerana hamba Allah di Somalia langsung tiada apa untuk dimakan.

Seorang imam Arab Saudi menangis apabila ditanya soalan oleh seorang mangsa kebuluran Somalia

"Tuan,adakah sah puasa kami jika kami tidak berbuka dan bersahur? "

Share gambar ni jika anda peduli

Main FB jgn sampai lupa kerja dan tanggungjawab :-)

ni gambar si anak yang berusaha mengejut dan mengheret ibunya yang sudah meninggal kerana kebuluran .

alangkah beruntungnya kita hidup dalam keadaan yang masih mampu mendapatkan makanan yang secukupnya . jadi makanan tu jangan lah buang2 , beli secukupnya sahaja .

kalau ada juadah lebih2 tu , daripada dibuang baik korang sedekahkan dekat jiran2 / masjid / kawan2 . kan lebih elok bersedekah di bulan mulia ni :)

so akhir kata : JANGAN MEMBAZIR YE KAWAN - KAWAN :)

No comments:

Post a Comment